قدس آنلاین/ زهره محمدی: بیماری تب برفکی مدتی است در استان خراسان شمالی در بین احشام شیوع یافته و هر روز قربانی می‌گیرد، به طوری که تلفات در تعدادی از روستاها از مرز ۱۰۰ رأس گذشته است.

دامــداران خراسان شمالی را نگران کرد

روستانشینان که خسارات زیادی در این خصوص متحمل شده اند، علت شیوع این بیماری واگیردار را نبود واکسن FMD (تب برفکی) عنوان می‌کنند.
در این میان با توجه به فرارسیدن زمان کوچ عشایر، مسؤولان باید عزم شان را جزم کنند تا پیش از کوچ عشایر و انتقال دام‌ها از این مناطق به مناطق دیگر، آن‌ها را واکسینه کنند.

 دامداران از مشکلات می‌گویند
یکی ازدامداران خراسان شمالی از مسایل و مشکلات به وجود آمده بیماری تب برفکی می‌گوید: در حال حاضربیش از پنج ماه از شیوع تب برفکی در این استان سپری می‌شود و ما همچنان نگران تلفات دام هایمان هستیم.
وی با اشاره به اینکه تاکنون نزدیک به 30 رأس دامم تلف‌شده است، می‌افزاید: متأسفانه دام‌پزشکی هیچ گونه اقدامی انجام نمی دهد و با کمبود واکسن در استان مواجه هستیم و مجبوریم برای تهیه واکسن به استان‌های دیگر مراجعه کنیم.
وی خاطرنشان می‌کند: خسارت وارد شده به دام هایمان از یک طرف و نبود واکسن از طرف دیگر و هزینه رفت و آمد به استان‌های دیگربرای تهیه واکسن ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
یکی دیگر از دامداران می‌گوید: با اینکه دامداری ام دارای پروانه بوده و تمامی سرمایه‌های اولیه آورده شخصی است، ولی با این‌حال دولت حمایت نکرده. همچنین برای دریافت وام بانکی سه سال می‌گذرد که اقدام کرده‌ام و متأسفانه هنوز نتوانسته‌ام نتیجه‌ای بگیرم.
وی خاطرنشان می‌کند: درحالی‌که هر روز یکصد کیلو شیر تولید می‌شد، ولی از وقتی‌که بیماری تب برفکی شایع شده، نمی‌توانیم حتی قطره‌ای شیر تولید کنیم. برای بیمه یک رأس گاو به ارزش چند میلیون تومان بایستی ۳۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنیم که اگر روزی مشکلی پیش بیاید، بیمه تنها ۳۰۰ هزار تومان برای گاوی به ارزش چندمیلیون خسارت پرداخت می‌کند.
وی تصریح می‌کند: روستاییان در شرایط عادی هم در محرومیت به سر می‌برند که شیوع تب برفکی و تلفات احشام روستاییان، ساکنین را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و به محرومیت آن‌ها افزوده است.
وی با اشاره به اینکه دامداران روستایی همچنان با تلف شدن دام‌های خود هزینه بیماری تب برفکی را می‌پردازند، اظهار می‌دارد: نوشدارو بعد از مرگ سهراب دردی را دوا نمی کند. مسؤولان دام‌پزشکی قبل از شیوع و گستردگی این بیماری باید چاره ای بیندیشند.
 تشخیص بیماری 14 روز طول می‌کشد
معاون فني و سلامت دام‌پزشکي خراسان شمالی  درباره این بیماری می‌گوید: عامل بیماری تب برفکی یک ویروس است و این بیماری مخصوص حیوانات زوج سم مانند گاو، گوسفند، بز، خوک و گاومیش است.
حمید رمضانی اظهار می‌دارد: در همان روزی که ویروس تب برفکی وارد بدن دام می‌شود، نمی توان بیماری را در دام‌ها دید و بعد از ورود ویروس به بدن دام، مدتی طول می‌کشد تا علایم بیماری ظاهر شود و این مدت معمولاً دو الی 14 روز طول می‌کشد.
وی به مدت زنده ماندن ویروس تب برفکی در شرایط مختلف اشاره کرده و می‌گوید: در هوای پاییز 28 روز، تابستان سه روز، محیط خشک 14 روز، محیط مرطوب 6 ماه، در آب 50 روز، داخل ادرار 39 روز، در لاشه دام ذبح شده سه روز، در گوشت منجمد 80 روز، در مجاری تنفسی افراد 24 ساعت و در وسایل دامداری تا 30 روز ماندگار است.
رمضانی تصریح می‌کند: با تزریق واکسن در زمان مناسب می‌توان از شیوع بیماری در دام‌ها جلوگیری کرد و خسارات و تلفات بیماری را کاهش داد. با این همه بیماری تب برفکی با سایر بیماری‌ها فرق می‌کند و این بیماری بر خلاف سایر بیماری‌ها واکسن‌های متفاوت دارد و تزریق یک واکسن همیشه نمی تواند جلوی ابتلای دام‌ها به بیماری را بگیرد.

 دامداران بهداشت را رعایت کنند
وی با اشاره به اینکه برای کنترل بیماری غیراز تزریق واکسن باید سایر موارد بهداشتی نیز رعایت شود، می‌گوید: دامداران از تردد بی مورد در بین دامداری‌ها اجتناب و از تردد بی مورد سایرین نیز جلوگیری کنند و در صورت نیاز به تردد، قبل از ورود به دامداری‌ها باید لباس و کفش تمیز و ضدعفونی شده بپوشند.
وی ادامه می‌دهد: دامداران دام جدیدی را که خریداری می‌کنند، باید به مدت 20 روز جدا نگهداری کنند و برای تزریق واکسن از سرنگ و سرسوزن خاص دامداری استفاده کنند و اگر دامی تلف شد، باید به سرعت دفن یا سوزانده شود. این مقام مسؤول یادآور می‌شود: برای  ریشه کنی بیماری تب برفکی باید تمام مواردی که در خصوص کنترل بیماری گفته شد، کاملاً رعایت شود و همچنین برای قطع واکسیناسیون اقدام شود، زیرا بدون قطع واکسیناسیون ریشه کنی بیماری ممکن نیست.
وی می‌گوید: اين بيماري در چند ماه اخير به‌طور چشمگيري در ميان دام‌هاي استان شيوع پیدا کرده است که این ویروس عفونی بيشتر دام شهرستان‌هاي بجنورد، شيروان، اسفراین و مانه وسملقان را آلوده کرده است .
وی از تأمین واکسن برای دام‌های سبک خبر می‌دهد و می‌افزاید: در حال حاضرواکسن برای دام‌های سنگین نیز در حال تأمین است و متأسفانه در کل کشور محدودیت واکسن داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.